Το φθηνότερο αυτοκίνητο του κόσμου, το Nano, είναι γεγονός και έρχεται από μια ινδική αυτοκινητοβιομηχανία, την Tata Motors, που φιλοδοξεί με αυτό να κάνει το όνειρο εκατομμυρίων φτωχών του Τρίτου Κόσμου πραγματικότητα. Το νέο «αυτοκίνητο του λαού» θα κοστίζει μόλις 1.700 ευρώ (2.500 δολάρια), περίπου τα μισά απ' όσα κοστίζει σήμερα το αμέσως πιο ακριβό Suzuki-Maruti 800.
Το τετραθέσιο με κινητήρα 624 κυβικών και ιπποδύναμη 33 αλόγων Nano στοχεύει σε πρώτη φάση να κατακτήσει τα δεκάδες εκατομμύρια Ινδών που δεν μπορούν να αποκτήσουν, λόγω ανέχειας, αυτοκίνητο.
Η αρχική ετήσια παραγωγή του Nano θα ανέρχεται σε 250.000 οχήματα, ενώ αρχικός στόχος της Tata, που δαπάνησε 4 χρόνια για να δημιουργήσει το Nano, είναι η κατάκτηση της εγχώριας αγοράς, στην οποία φιλοδοξεί να πωλεί μελλοντικά 1 εκατομμύριο αυτοκίνητα ετησίως. Επειτα από 2-3 χρόνια η Tata προτίθεται να εξαγάγει το Nano στην Αφρική, τη Λατινική Αμερική και τις υπόλοιπες αναπτυσσόμενες οικονομίες του κόσμου.
Στην Ινδία, ολόκληρες τετραμελείς οικογένειες μετακινούνται σήμερα με σκουτεράκια ή μηχανάκια, ο αριθμός των οποίων φτάνει σήμερα στη χώρα τα 45 εκατομμύρια. Οι πωλήσεις των τελευταίων εκτοξεύθηκαν πέρυσι στα 7 εκατομμύρια, ενώ οι αντίστοιχες των αυτοκινήτων και των άλλων ελαφρών οχημάτων στα 1,6 εκατομμύρια, από 4,2 εκατομμύρια και 675.116 αντίστοιχα το 2002, και η αγορά να θεωρείται η ταχύτερα αναπτυσσόμενη του κόσμου. Σε αυτό συνηγορεί και το γεγονός ότι σήμερα αντιστοιχούν μόλις 8 αυτοκίνητα ανά 1.000 κατοίκους, έναντι 750 ανά 1.000 κατοίκους στις ΗΠΑ.
Με δεδομένη την εκρηκτική οικονομική ανάπτυξη που εμφανίζει η ινδική οικονομία τα τελευταία χρόνια -η ταχύτερη στον κόσμο μετά την Κίνα-, οι εκτιμήσεις που υπάρχουν είναι ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων θα έχουν υπερτετραπλασιαστεί ώς το 2016, στα 145 δισ. δολάρια.
Τα περιθώρια ανάπτυξης εκεί για τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες βλέπουν τις πωλήσεις τους στον αναπτυγμένο κόσμο να συρρικνώνονται τα τελευταία χρόνια, είναι τεράστια. Ετσι, όλοι σχεδόν οι μεγάλοι παίκτες προχωρούν σε κοινοπραξίες και αυξάνουν την παρουσία τους στη χώρα τού 1,1 δισ. ανθρώπων. Σχεδόν όλοι επιχειρούν να μιμηθούν το παράδειγμα της Tata, σχεδιάζοντας μικρά και προσιτά στους Ινδούς μοντέλα. Μεταξύ αυτών η Renault που, σε συνεργασία με την ινδική Bajaj Auto, προγραμματίζει την κυκλοφορία αυτοκινήτου αξίας 3.000 δολαρίων, η Ford που ανακοίνωσε ότι σε δύο χρόνια θα προσφέρει ένα μικρό αυτόκινητο για τις αναδυόμενες αγορές, αλλά και οι Volkswagen, Toyota, Honda και Fiat που έχουν εξαγγείλει ανάλογα σχέδια.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 11/01/2008