Απόσυρση των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων με την παροχή φορολογικών κινήτρων μελετούν για το 2009 τα υπουργεία Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Μεταφορών. Μάλιστα, στο τραπέζι το συζητήσεων έχει τεθεί και η άρση της απαγόρευσης κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Οι πρώτες επαφές μεταξύ των τριών υπουργείων έχουν αρχίσει για τη διερεύνηση των δυνατοτήτων επαναφοράς του μέτρου της απόσυρσης, το οποίο εφαρμόστηκε για πρώτη φορά στις αρχές της δεκαετίας του ΄90. Μάλιστα έχει συσταθεί ειδική επιτροπή στο υπουργείο Μεταφορών για την εξέταση της θέσπισης του μέτρου. Σύμφωνα με τις πολιτικές κατευθύνσεις που έχουν δοθεί η απόσυρση εξετάζεται να είναι κλιμακωτή, αρχίζοντας από το 2009 για τα αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας (χωρίς καταλύτη) ηλικίας άνω των 15 ετών.
Η δυνατότητα απόσυρσης θα δοθεί και τα επόμενα χρόνια- 2010 και 2011- και στους ιδιοκτήτες μικρότερης ηλικίας οχημάτων, δηλαδή άνω των 10 ετών, τα οποία έχουν καταλύτη πρώτης γενιάς και ρυπαίνουν πολύ περισσότερο σε σχέση με τα τελευταίας τεχνολογίας οχήματα.
Στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι το μέτρο θα επιταχύνει την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ότι αφορά την απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων. Θεωρούν παράλληλα ότι το μέτρο θα έχει πολιτικά οφέλη καθώς η κλιμάκωση της εφαρμογής του θα αγγίξει χρονικά τις επόμενες εκλογές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρώτη απάντηση που έχει δώσει το υπουργείο Οικονομικών στις επαφές που έχουν γίνει με στελέχη των άλλων δύο υπουργείων, σχετικά με τα κίνητρα που μπορούν να δοθούν στα πλαίσια της απόσυρσης, είναι η εξής: είτε μείωση του τέλους ταξινόμησης για την απόκτηση νέων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας οχημάτων, είτε απαλλαγή από τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (π.χ. πέντε χρόνια), είτε ένας συνδιασμός και των δύο.
Μελετάτε επίσης να δοθούν μεγαλύτερα κίνητρα και για την αγορά ιδιωτικών Ι.Χ.
Η δυνατότητα απόσυρσης θα δοθεί και τα επόμενα χρόνια- 2010 και 2011- και στους ιδιοκτήτες μικρότερης ηλικίας οχημάτων, δηλαδή άνω των 10 ετών, τα οποία έχουν καταλύτη πρώτης γενιάς και ρυπαίνουν πολύ περισσότερο σε σχέση με τα τελευταίας τεχνολογίας οχήματα.
Στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι το μέτρο θα επιταχύνει την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ότι αφορά την απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων. Θεωρούν παράλληλα ότι το μέτρο θα έχει πολιτικά οφέλη καθώς η κλιμάκωση της εφαρμογής του θα αγγίξει χρονικά τις επόμενες εκλογές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρώτη απάντηση που έχει δώσει το υπουργείο Οικονομικών στις επαφές που έχουν γίνει με στελέχη των άλλων δύο υπουργείων, σχετικά με τα κίνητρα που μπορούν να δοθούν στα πλαίσια της απόσυρσης, είναι η εξής: είτε μείωση του τέλους ταξινόμησης για την απόκτηση νέων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας οχημάτων, είτε απαλλαγή από τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (π.χ. πέντε χρόνια), είτε ένας συνδιασμός και των δύο.
Μελετάτε επίσης να δοθούν μεγαλύτερα κίνητρα και για την αγορά ιδιωτικών Ι.Χ.
Από 2.000 έως 8.000 ευρώ
Όσον αφορά στο τέλος ταξινόμησης, επιβάλλεται επί της εργοστασιακής αξίας του οχήματος με συντελεστή που κυμαίνεται από 5% για τα οχήματα με κινητήρα του οποίου ο κυβισμός δεν ξεπερνά τα 900 εκατοστά έως και 50% για τα οχήματα με κινητήρα κυβισμού άνω των 2.000 εκατοστών. Στη δημοφιλή κατηγορία των αυτοκινήτων με κινητήρα 1.600 έως 1.800 κυβικών εκατοστών το τέλος ταξινόμησης είναι 30%, που σημαίνει ότι κυμαίνεται ανάλογα με τη μάρκα του αυτοκινήτου από 2.000 έως 8.000 ευρώ. Έτσι, στην περίπτωση που ως κίνητρο θεσπιστεί τελικά η έκπτωση ή η απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, τα παραπάνω ποσά είναι ενδεικτικά του οφέλους για τον φορολογούμενο από την απόσυρση παλαιάς τεχνολογίας οχήματος.
Τ έλη κυκλοφορίας- κυβισμός
Πάντως, στελέχη του υπουργείου Οικονομικών δεν αποκλείουν να εφαρμοστούν συνδυαστικά και τα δύο φορολογικά κίνητρα για την απόσυρση, δηλαδή έκπτωση του συνόλου ή μέρους των τελών ταξινόμησης και απαλλαγή για κάποια χρόνια από τα τέλη κυκλοφορίας.