Τα μέτρα θα πρέπει να αρχίζουν να εφαρμόζονται τη διετία 2009-2010 εκτός από αυτό της απόσυρσης το οποίο, όπως είπε ο κ. Σουφλιάς, χρειάζεται ειδική μελέτη από το υπουργείο Οικονομίας.
Απόσυρση
Έπειτα από 15 χρόνια τίθεται ξανά ανοιχτά το θέμα της ανανέωσης του στόλου των οχημάτων, το οποίο ο κ. Σουφλιάς θεωρεί ως «επιτακτική ανάγκη, ειδικά για τα οχήματα άνω των 15 ετών».
Ο νέος γύρος απόσυρσης θα μπορούσε, είπε ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, να ξεκινήσει πρώτα από τα παλιά φορτηγά ο μέσος όρος ηλικίας των οποίων είναι 17 έτη όταν στην Ε.Ε. των «15» είναι 12 έτη.
Ο μέσος όρος των Ι.Χ. στην Ελλάδα είναι 12 έτη ενώ στην Ε.Ε. των «15» είναι 7 έτη. Υπολογίζεται ότι σήμερα στην Ελλάδα κυκλοφορούν περισσότερα από 1,7 εκατομμύρια Ι.Χ. οχήματα ηλικίας άνω των 10 ετών, εκ των οποίων πάνω από 500.000 έχουν ξεπεράσει 2 δεκαετίες ζωής.
Χαρακτηριστικό είναι ότι η συντριπτική πλειονότητα (περίπου 100.000 οχήματα) των μεσαίων και βαρέων φορτηγών είναι ηλικίας άνω των 20 χρόνων.
Με το πρόγραμμα της απόσυρσης την περίοδο 1991-1993 αντικαταστάθηκαν 384.000 παλιά, συμβατικά οχήματα με νέα καταλυτικά, ενώ με το νέο πρόγραμμα εκτιμάται ότι θα μπορέσουν να αντικατασταθούν πάνω από 100.000-140.000 μεσαία και βαριά φορτηγά, περίπου 7.000-10.000 λεωφορεία, περίπου 350.000-430.000 ελαφρά φορτηγά και 1-1,7 εκατ. Ι.Χ.
Όπως είπε ο κ. Σουφλιάς το θέμα έχει μεγάλες οικονομικές διαστάσεις γι αυτό και το υπουργείο Οικονομίας θα πρέπει να εκπονήσει ειδική μελέτη η οποία θα καταδείξει το πώς, το πότε και με ποια κίνητρα θα γίνει ο εκσυγχρονισμός του στόλου των οχημάτων.
Πράσινα τέλη
Ριζικές αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας που πληρώνουν κάθε χρόνο όλοι οι κάτοχοι οχημάτων επιχειρεί να φέρει το σχέδιο Σουφλιά.
Προτείνεται η κατάργηση του ισχύοντος τρόπου υπολογισμού των τελών που γίνεται με βάση τον κυβισμό του κινητήρα, και να γίνεται με βάση την περιβαλλοντική επιβάρυνση του οχήματος, δηλαδή πόσους ρύπους εκπέμπει ο κινητήρας.
Η μελέτη προβλέπει τη διάρθρωση των χρεώσεων σε τέσσερις κατηγορίες-κλάσεις ανάλογα με τις εκπομπές ρύπων.
Τα οχήματα με μηδενικές ή χαμηλές εκπομπές θα ανήκουν στην κλάση Α και θα απαλλάσσονται των τελών.
Το ύψος των τελών θα κλιμακώνεται ανάλογα με την κλάση, κάθε μία από τις οποίες θα έχει διαφορετικό χρώμα προκειμένου να ελέγχεται η εφαρμογή των μέτρων.
Στη μελέτη υπάρχει πίνακας ενδεικτικών χρεώσεων τελών σύμφωνα με τον οποίο τα οχήματα με μέτριες εκπομπές (κλάση Β) θα πληρώνουν 150 ευρώ, αυτά με υψηλές εκπομπές (Γ) θα πληρώνουν 250 ευρώ ενώ για τα οχήματα με πολύ υψηλές εκπομπές (Δ) η τιμή θα είναι 350 ευρώ.
Πράσινος δακτύλιος και διόδια
Προτείνεται ακόμη η δημιουργία πράσινων δακτυλίων στα αστικά κέντρα και επιβολή διοδίων στα κέντρα των πόλεων.
Η εφαρμογή των μέτρων όμως επαφίεται στους δήμους εκτός από τον δακτύλιο της Αθήνας που παραμένει στη ευθύνη του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Το υπουργείο εξετάζει τη γεωγραφική αλλαγή και τη χρήση των νέων ορίων στον δακτύλιο ακόμα και εντός του 2010, παράλληλα με την εφαρμογή του μέτρου διαφοροποίησης του χρώματος των σημάτων των τελών κυκλοφορίας.
Η μελέτη προβλέπει την ελεύθερη είσοδο στον δακτύλιο των Ι.Χ. της κλάσης Α, το σύστημα μονά-ζυγά για τις κλάσεις Β και Γ και την είσοδο μόνο τα Σαββατοκύριακα για την κλάση Δ.
Οι περιορισμοί του δακτυλίου θα ισχύουν και για τα δίχρονα δίκυκλα που θα μπορούν να εισέρχονται στον δακτύλιο μόνο τα Σαββατοκύριακα, όπως και τα φορτηγά άνω της 15ετίας.
Προτείνεται ακόμη η επιβολή διοδίων στα κέντρα όποιων δήμων το επιθυμούν ανάλογα πάλι με το χρώμα των τελών κυκλοφορίας άλλα και κλιμάκωση του τέλους της ελεγχόμενης στάθμευσης.
Γ. Σουφλιάς
Εθνικό σχέδιο για καθαρή ατμόσφαιρα
Το εθνικό σχέδιο θα τεθεί σε διαβούλευση μέσα στο επόμενο διάστημα και αναμένεται με ενδιαφέρον η στάση των συναρμόδιων υπουργών αλλά και των δημάρχων στους οποίους μετακυλίεται η ευθύνη υλοποίησης της πλειονότητας των προτεινόμενων μέτρων.
Εντός τριετίας η λειτουργία όλων των καυστήρων με φυσικό αέριο
Προβλέπεται σειρά οικονομικών κινήτρων
Υποχρεωτική αντικατάσταση καυστήρων πετρελαίου με φυσικό αέριο εντός τριετίας μετά τη διαπιστωμένη σύνδεση της περιοχής με το δίκτυο προβλέπει το εθνικό σχέδιο, αρχής γενομένης από τη διετία 2009-2010.
Για την αντικατάσταση προβλέπεται και σειρά οικονομικών κινήτρων που δίνονται από το υπουργείο Ανάπτυξης. Προβλέπεται επίσης εντατικοποίηση των ελέγχων και εφαρμογή της οδηγίας 2002/91/ΕΚ για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων.
Όσον αφορά τη βιομηχανία, τα μέτρα περιλαμβάνουν την εφαρμογή του Εθνικού Σχεδίου Μείωσης Εκπομπών (διοξειδίου του θείου, οξειδίων του αζώτου και σωματιδίων) από 28 υφιστάμενες μεγάλες εγκαταστάσεις καύσης της Ελλάδας (διυλιστήρια, τσιμεντοβιομηχανίες, ΔΕΗ), σύμφωνα με την Οδηγία 2001/80/ΕΚ.
Όσον αφορά, τέλος, την παρακολούθηση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και την αξιολόγηση της απόδοσης των μέτρων, το υπουργείο θα αναλάβει την ανάπτυξη Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης.
Για καθυστερημένη εξαγγελία του εθνικού σχεδίου κατά των αέριων ρύπων κάνει λόγο ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. διά στόματος Ν. Τσούκαλη και Μ. Παπαγιαννάκη.
«Για άλλη μια φορά το ΥΠΕΧΩΔΕ σπεύδει κάθιδρο να προλάβει επικείμενες κυρώσεις και διασυρμό της χώρας.
Μόνο που η οικονομική συνεκτίμηση της καθυστέρησης αυτής συνεπάγεται μη αναστρέψιμες -ίσως- συνέπειες για τους Ελληνες πολίτες.
Τη στιγμή που η κυβέρνηση εξαγγέλλει νέες ρυπογόνες μονάδες παραγωγής ενέργειας, το ΥΠΕΧΩΔΕ ενδιαφέρεται μόνο για την αποφυγή ενός προστίμου, αδιαφορώντας ουσιαστικά για τις σοβαρές επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης» αναφέρουν οι βουλευτές.